Bij de verbouwing van een badkamer is meestal één van de eerste vragen die je jezelf stelt: neem ik wel of geen bad? Kies je er voor om een bad te plaatsen, dan heb je nog steeds de keuze uit 101 verschillende soorten baden. Zo kan je je bad laten inbouwen, wat nog steeds een budgetvriendelijke optie is. Of je kiest voor een meer luxere uitstraling met een vrijstaand bad.

Voordelen van een vrijstaand bad

Met een vrijstaand bad krijgt je badkamer al snel een luxe uitstraling. Klassiek, tijdloos en tegelijkertijd toch ook modern. Het fijne van een vrijstaand bad, is dat je rondom makkelijk in het bad kan stappen. Een nadeel is wel dat je genoeg ruimte nodig hebt om überhaupt een vrijstaand bad te kunnen plaatsen.

Het vrijstaande bad is een trend die de laatste jaren steeds meer in opmars is. Daardoor is de keuze inmiddels flink gegroeid. Het ronde of ovale bad is nog steeds veruit de favoriet. Samen met het klassieke bad op pootjes. Maar daarnaast heb je tegenwoordig ook strakke, rechthoekige baden. Uiteraard zijn ook de vrijstaande baden uit te breiden met luxe extra’s zoals massagestralen of een luxe zwarte badkraan. Of kies voor een extra diep bad als je lang bent of graag volledig onder water ligt. Laat je bad overigens altijd plaatsen door een professional. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt en dat je met een gerust hart kan genieten van een heerlijk bad.

Tijd om een bad te nemen: de beste tips

Je vrijstaande bad staat en dan is het natuurlijk tijd om je bad uit te proberen. Los van het feit dat een bad nemen gewoonweg heerlijk is, is het ook nog eens goed voor je.  Door het toevoegen van kruiden en geuren kan je bad therapeutisch werken voor je huid, spieren maar ook voor je geest. Door het warme water ga je als vanzelf ontspannen, waardoor zowel je lichaam als geest volledig tot rust komen. Voeg je nog oliën toe aan het water, dan voed je tegelijkertijd je huid waardoor deze soepel blijft.

Zorg voor de juiste temperatuur van het water

Tips om rustig een bad te nemen: steek wat kaarsjes aan, strooi bloemblaadjes in het bad, schenk een heerlijk glaasje wijn in, zet een rustgevend muziekje op. En zorg dat de temperatuur van het water goed is. Bij 37 tot 39 graden kan je echt ontspannen.

Heb je echter veel last van stijve spieren, bijvoorbeeld als je veel sport, dan is een temperatuur van 40 tot 42 goed om de spanning van de spieren af te krijgen. Ga je ’s ochtends in bad, is het juist verstandig om wat koeler water te pakken van ongeveer 36 graden of koeler. Daar krijg je volop energie van om de dag te beginnen.

Badzout, oliën of schuim

Een bad is niet natuurlijk compleet zonder schuim of badzout. Je kan veel verschillende dingen aan je bad toevoegen, afhankelijk van wat je wilt bereiken met je bad. Zo heb je etherische oliën met diverse geuren zoals lavendel of eucalyptus die ook nog eens goed zijn voor je huid. Of voeg eens kruiden of bloemen toe aan je bad die genezend en verfrissend werken. Maar natuurlijk kan je ook gewoon badzout of schuim aan je bad toevoegen. Houd er met badschuim wel rekening mee dat je huid kan uitdrogen, zodat je je huid extra moet verzorgen wanneer je een bad hebt genomen.

Wil je reageren op bovenstaand artikel? Plaats hieronder je reactie!